Er du med på at skabe forandring ved en gennemarbejdet kostplan?

Mangler du hjælp til at nå dine mål? Så kan en kostplan være en hjælp for dig. 

En kostplan er til dig, som vil opnå dine mål. Hvis du vil tabe dig, handler det om at være i kalorieunderskud. Alle ved hvad der er sundt og usundt, vi får ofte smidt i hovedet, at grøntsager er sunde og junkfood er mindre sundt. Men det handler om kalorier, mængden af mad og aktivitet, og ja så meget andet.

Sundhed og velvære er altafgørende. Det er vigtigt at få en masse grøntsager ind, de indeholder fibre og mætter mere for kalorierne. Protein er også vigtig, for protein er med til at gøre at du bygger muskler op og mætter også en del. Fedt er vigtigt, men vi bør skrue lidt ned for mættet fedt og mere op for fedt som fx. fra en avokado, da den også indeholder fibre og mætter mere. Derudover indeholder avokado E-vitamin og er genialt til dig, der også gerne vil stramme op og have en flot hud. E-vitamin hjælper nemlig på hud og spændstighed, og hvem elsker ikke en god guacamole? 

Hvorfor vælge en kostplan?

Maden du skal leve af på din kostplan skal ikke være svær at lave og heller ikke restriktiv. Den skal være til at få i supermarkedet og kunne være mad, der passer til den enkeltes madbudget. Du kan sagtens spise sundt og tabe dig med at lavt budget. 

Man kan finde mange lækre madplaner og ideer til lækker og sund mad, ved blot enkelte søgninger på nettet. Der findes så mange opskrifter og det er også blevet nemmere at finde apps, der både kan beregne kalorier men også samtidig også huske dig på at drikke nok vand, bevæge dig og en masse lækre opskrifter.

Du kan få en Kostplan og finde ud af hvad netop dit behov er! ikke alle har behov for vægttab, men nogle har også behov for at tage på eller spise regelmæssigt, ændrer spisemønster, eller få inspiration til madlavningen. Hvis du vil tabe dig, handler vægttab ikke kun om, hvad du spiser til aftensmad, det handler om hvad du spiser i løbet af hele dagen. 

Skal du bare tabe dig 5 kg? 

Så husk at kostplaner er forskellige og individuelle. Det også vigtigt du spiser det, som du godt kan lide og samtidig får dyrket motion her eneste dag.

Det giver både energi til dig og din krop og du strammer samtidig også kroppen op.  Skriv dine ønsker og mål ned:

Hvad vil du gerne opnå med dit vægttab? Hvor meget vil jeg gerne tabe? Er det realistisk? Hvor meget motion har jeg mulighed for at dyrke? Hvor mange måltider har jeg brug for? 

Dine tanker er gode at skrive ned, for du bliver bevidst om hvorfor du gør som du gør. Tankerne skal nemlig hjælpe dig med at bevare motivationen og lysten til at nå dit mål. 

Læs også Guide: Hvordan får man et sundere liv? om kost og sundhed hos ngfp.dk.

Skriv et svar