Få styr på dine kunders livsstil med Minerva Modellen

Når du står og skal planlægge din markedsføring, altså hvordan du når ud til de rette kunder for din virksomhed, så kan det hele virke som en jungle. Der er rigtig mange ting der skal holdes styr på, for at få den mest optimale markedsføringsplan. Én af de vigtigste ting, er at have styr på dine kunder; hvem er de, hvad arbejder de med, hvad laver de i fritiden og meget mere. Det er en stor opgave i sig selv, at kortlægge dine kunders mønstre. Heldigvis findes der et utal af modeller der kan hjælpe dig på vej, og her vil du kunne læse en kort beskrivelse af minerva modellen

Hvad er Minerva modellen?

Minerva modellen er en model, du som virksomhed kan bruge, når du skal kortlægge dine kunders adfærd. Modellen fokuserer ikke kun på de traditionelle felter, som geografi, demografi, økonomi, uddannelse mm. men kigger i højere grad på, hvordan folk lever deres liv. Det betyder at Minerva modellen er en livsstilsanalyse af dine kunder. 

Modellens opbygning 

Modellen er helt grundlæggende inddelt i 5 segmenter, som har hver deres fokusområde indenfor livsstil. Du finder 4 lige store segmenter i den yderste del af modellen og i midten finder du en mindre livsstil. Disse segmenter omtales i farver; det blå segment, det grønne segment, det lilla segment, det røde segment og til sidst det grå segment. 

Foruden segmenterne som beskriver hver deres livsstil, finder du også at modellen har et indbygget koordinatsystem. I dette finder du 4 ord som er beskrivende for, hvor på koordinatsystemet en kunde fra et bestemt segment befinder sig. Kunden behøver ikke være i midten af segmentet, men kan sagtens ligge ude i en af enderne. Dermed bliver disse 4 ord relevante; Moderne, Idealistisk, Traditionel og Pragmatisk. 

Ram bredt landet over

Med Minerva modellen, får du en model som ikke blot kategoriserer dine kunder ud fra geografi, og du får derfor en bedre mulighed for at ramme flere steder i landet, og dermed ikke være låst fast til et geografisk område. Der kan sagtens bo kunder rundt om i landet, som har samme livsstil men som ikke bor i samme område. 

Så hvis du er interesseret i at sprede din målgruppe ud over landet, er Minerva modellen et rigtig godt redskab til dette. Den kræver en del arbejde, idet du skal undersøge og sætte dig ind i dine kunders livsstil og ikke blot deres geografiske område. Men som sagt, du får mulighed for at ramme bredt i landet.