Hvordan du får bedre søvn i hverdagen

Mange af os mennesker sover ikke lige så godt som vi kunne have gjort, og det er med til at gøre os til irriteret og langsomme zombie udgaver af os selv. Alle kan skrive under på at der er få ting der er lige så irriterende som at have fået en dårlig omgang søvn – men hvorfor er der så ikke flere der aktivt gør noget imod det og kæmper for retten til fantastisk søvn hver dag? 

Fordi vi mennesker oftest ikke forbinder sengen, dynen eller puderne som årsagen til at vi har sovet dårligt – det er altid Jeg har ligget lidt sjovt hele natten, og har nu vildt ondt i min nakke. 

Men hvad nu hvis jeg fortalte dig, at det der med søvn (og specielt god søvn) er noget du aktivt kan gøre bedre for dig selv med bare et par gode fifs – du får dem herunder.

Sengen – er det bedste du kan?

Søvn er en subjektiv ting, nogle mennesker foretrækker at sove på en hård madras med et lille tæppe uden nogle rigtige puder, mens andre er stik modsat. De skal have en blød madras, en stor dyne og hundredevis af puder. 

Alt efter hvad du bedst kan lide bør du søge derhen, for selvom de bedste rammer for søvn er subjektivt, så er fordelene ved god og uforstyrret søvn ikke – det gør virkelig forskellen.

Udover det, kan du overveje om det måske er på tide at du laver vask af dundyne og sætter madrassen ud og bliver luftet – det kan være med til at komme af med mange af de døde hudceller og lugten af daggammelt sved, der af og til kan sidde i madrassen.

Før du går i seng

Før du går i seng bør du slukke for alt fjernsyn, tablet eller mobiltelefon og nyde bare én time uden, hvor du istedet læser og venner sindet og øjnene til ikke at blive bombarderet med informationer hele tiden – dette er med til at få ro på både krop og øjne og i sidste ende give dig en bedre og mere komplet søvn.

Derudover kan du med fordel spise et lille måltid mad. Det er med til at give kroppen lidt at arbejde henover natten og dermed sikre at du ikke vågner op uden energi i banken og ikke helt udsutlet – der er nemlig få ting der kan få os til at føle os helt flade som at vågne sultne.