Hvad er SEO? Og hvorfor bør jeg gå op i det?

SEO er en af de erhvervsbuzzord som har vokset sig fra en lille bitte fjer til fem milliarder høns, på hvad der føles som en menneskealder men nok i virkeligheden bare er et par år. Populariteten og fokussen på selvsamme er noget der nutildags kan få enhver medarbejder til at spring op af stolen – men er det første gang du hører eller falder over forkortelsen, og kan du godt mærke vigtigheden i det, men er stadig utroligt usikker på hvad det egentligt er? Så led ej længere, nedenfor finder du en forklaring af SEO og hvad det bruges til i moderne tid. 

SEO kommer fra det engelske ord Search Engine Optimization som dækker over at virksomheder går til ekstreme længder for at få en god organisk placering på diverse søgemaskiner – og det er der også god grund til at gøre. En større organisk trafik er nemlig lig med flere digitale gæster som er lig med flere potentielle kunder som er lig med større mulig profit – Og det er værd at have med.

Det er dog værd at slå én ting fast med det samme. SEO er ikke en af de der ting, som du bare gør en enkelt gang og så er det det. SEO er en længerevarende process som altid kan underbygges og arbejdes videre på. SEO deles endda ud på mange forskellige arbejdsområder og fagområder i mange større virksomheder omkring i landet, og det kan være med til at gøre begrebet en del sværere at finde både hoved og hale i. 

Der er to overordnet hovedelementer i SEO som du bør kende, for at kunne skille skidt for sig og snot for sig, de kommer herunder:

  • Du har den tekniske del:
    Som de fleste virksomheder let og elegant hopper hen over – selvom det er at gøre sig selv og sin organiske placering på google en bjørnetjeneste. Dette er alle de overvejelser der er gjort i forbindelse med at bygge hjemmesiden. Et godt eksempel her er H1, H2 og så videre som indikerer overfor søgerobotten hvad der er overtitler, undertitler og så videre – det kategoriserer kort sagt indhold. 

    Der er mange der undlader at arbejde med dette punkt fordi de er udenfor deres kompetencefelter – men en grundig SEO-overhaling på dette punkt kan gøre underværker. 

  • Du har indholdet:
    Dette punkt burde give sig selv, skriv lange velinformeret artikler der har fokus på sekundære og primære søgeord. Undgå for alt i verden at lave skriftfyld der er irrelevant for læseren at læse.